Cultureel ondernemerschap
Sinds haar oprichting loopt de Kunsthal voorop in cultureel ondernemerschap en ziet zij kansen waar anderen die (nog) niet zien. Als culturele instelling zonder eigen collectie is de Kunsthal goed in samenwerken en in het ontwikkelen van bijzondere cross-overs. Ditzelfde geldt ook op het gebied van sponsoring en fondsenwerving. Minder dan de helft van de totale begroting werd in 2014 gedekt door de subsidie van de gemeente Rotterdam. De andere helft (53,2%) genereerde de Kunsthal zelf met dank aan een breed scala aan fondsen, sponsoren, leden van de Kunsthal Zakenkring, Kunsthal Ambassadeurs en particuliere donateurs. Dit betekent dat de Kunsthal ook in 2014 iedere euro aan subsidie wist te verdubbelen, een ongekend goede prestatie in het licht van de huidige economie.
De recente verbouwing heeft tot versterking van het businessmodel geleid, wat de toekomstige financiële weerbaarheid van de Kunsthal vergroot. Op dit moment wordt - meer dan ooit tevoren - op effectieve wijze gebruik gemaakt van het gebouw. Het aantal bezoekers aan de Kunsthal groeit gestaag, de opbrengst uit de winkel neemt toe en de verhuur als evenementenlocatie van Kunsthalcafé en Auditorium is in een jaar tijd verdubbeld.
Door het verruimen van het entreegebied biedt de Kunsthal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats waar mensen met elkaar afspreken. Het Kunsthalcafé wordt frequent verhuurd als locatie voor netwerkontbijten, bedrijfspresentaties, relatieborrels en zelfs voor bruiloften en partijen. De winkel is op een betere zichtlocatie in het entreegebied geplaatst en wordt door de Kunsthal zelf gerund. Het aantrekkelijke aanbod van kwalitatief hoogwaardige producten en publicaties representeert het tentoonstellingsprogramma. Bovendien weten steeds meer Rotterdammers hun weg naar het entreebied te vinden voor een origineel cadeau of een kop koffie.
Door de verplaatsing van de hoofdingang naar het Museumpark is het mogelijk om het Auditorium binnen reguliere openingstijden te verhuren. Alle eerder genoemde faciliteiten van de Kunsthal (-café, -winkel, Auditorium) worden in sponsorproposities optimaal ingebed.