KUNSTHAL MEMBERSHIP
De Kunsthal is altijd actief op zoek naar supporters, fans, enthousiaste bezoekers en bedrijven die het, door een donatie, mogelijk maken ogenschijnlijk onbereikbare tentoonstellingen en topkunstenaars naar Rotterdam te halen. Ook in 2014 hebben vele fondsen, stichtingen en sponsoren de verschillende projecten van de Kunsthal op genereuze wijze gesteund. Wij zijn hen zeer erkentelijk voor hun financiële steun, waardoor de Kunsthal het ambitieuze programma heeft kunnen realiseren. Voor een overzicht verwijzen we graag naar De kracht van samenwerken waar alle betrokken partners van 2014 vermeld staan.
Het Membership programma van de Kunsthal bestaat uit de Kunsthal Vrienden en de Kunsthal Cirkel voor betrokken particulieren. Voor geëngageerde bedrijven die bij de Kunsthal betrokken willen zijn bestaat de Kunsthal Zakenkring.
Samenwerking met sponsoren
Vele fondsen, stichtingen en sponsoren hebben de verschillende projecten van de Kunsthal op genereuze wijze gesteund. Met een aantal sponsoren is nauw samengewerkt om een extra impuls te geven aan de zichtbaarheid van de Kunsthal. Hoofdsponsor James Bond 007 Parfums (Procter & Gamble Benelux Prestige) heeft media-aandacht van hoge marktwaarde gegenereerd inclusief een landelijke actie in 1.500 Etos filialen. Dankzij inhoudelijke samenwerking met bijvoorbeeld Weleda en Dr. Hauschka is input geleverd voor educatieve workshops en lezingen tijdens het Steinerweekend. Dankzij het loyale ambassadeurschap van Nationale-Nederlanden wordt regelmatig het NN DE café naast het Rotterdam Centraal Station ingericht in nauwe samenwerking tussen de afdeling Art & Design van NN en de Kunsthal. De samenwerking met sponsorpartner British Airways heeft onder meer geleid tot een PR stunt tijdens de perspreview van de James Bond tentoonstelling en een succesvolle winactie op Facebook.
Structurele sponsoring
Een van de belangrijke sponsoren van de Kunsthal is de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. In 2014 ontvangt de Kunsthal een jaarlijkse bijdrage van € 200.000 van de BankGiro Loterij. De BankGiro Loterij heeft in 2011 de intentie afgegeven om de jaarlijkse bijdrage voor vijf jaar te verlengen. Daarnaast heeft de BankGiro Loterij een substantiële bijdrage geleverd in de vorm van ticketafname voor de James Bond-tentoonstelling als onderdeel van het Blockbusterfonds. In samenwerking met de BankGiro Loterij is de Kunsthal in 2013 als pilot gestart met het werven van ‘geoormerkte loten’. Bezoekers kunnen speciaal ‘voor de Kunsthal’ met de loterij meespelen en hebben in 2014 met hun lot de Kunsthal gesteund met een totaalbedrag van € 105.577.
Kunsthal Zakenkring
Kunsthal Zakenkringleden dragen met hun jaarlijkse steun bij aan de (voor)financiering van hoofdtentoonstellingen en mogen als tegenprestatie de Kunsthal gebruiken als netwerklocatie (lidmaatschap € 2014 per jaar). Op 16 april organiseert de Kunsthal in samenwerking met VNO-NCW Rotterdam voor het vijfde jaar een bijeenkomst voor de Kunsthal Zaken Kring en het MKB. Anniek Mauser, directeur duurzaamheid Benelux bij Unilever en MVO manager 2013, draagt de jaarlijkse Jan Rotmans-lezing voor over duurzaamheid. Het aantal Kunsthal Zakenkring leden groeit naar 32 leden.
Kunsthal Consuls en Ambassadeurs
De Kunsthal heeft de ‘Kunsthal Consuls’, een adviesgroep van mensen uit het Rotterdamse bedrijfsleven met een groot netwerk, in het leven geroepen. Onder hen zijn Ellen Meijer (Rabobank) en Melany van Twuijver (EDBR). Zij hebben als voornaamste taak om het draagvlak voor de Kunsthal te vergroten en de directie te introduceren bij mogelijke partners in het bedrijfsleven. Daarnaast werkt de Kunsthal aan een Ambassadeursnetwerk van vaste sponsoren, die als zeer waardevolle inhoudelijke en financiële samenwerkingspartners de Kunsthal steunen. In 2014 waren dit het ROC Albeda College, Nationale-Nederlanden en de Sundio Group.
Werving particuliere donateurs
De Kunsthal kent sinds 2012 een nieuwe particuliere donatiestructuur (trapsgewijs volgens Amerikaans model) bestaande uit de Kunsthal Vriendenkaart en de Kunsthal Cirkels. In 2014 is voor de vrienden van de Kunsthal een speciale ‘hard head tour’ gehouden, een voorbezichtinging van de verbouwde Kunsthal nog voor de officiële opening. Er zijn aantrekkelijke kortingen aan de vrienden van de Kunsthal gegeven door onze culturele partners Conny Janssen Danst en Vereniging Hendrick de Keyser.
De inkomsten van vrienden, oftewel particuliere donateurs, vielen in 2014 sterk terug. Ten eerste omdat de jaarkaarten met een half jaar zijn verlengd vanwege de verbouwing van de Kunsthal in 2013. Ten tweede door de invoering van de Museumkaart sinds 1 februari 2014. De Museumkaart heeft veel extra bezoekers gegenereerd maar neemt ook het financiële voordeel weg om een Kunsthal Vriendenkaart te kopen á € 35,- met jaarlijks gratis entree tot de Kunsthal.
Lees minder