Een eigenzinnig instituut in Nederland
De Kunsthal Rotterdam is een van de toonaangevende culturele instellingen in Nederland. Met meer dan twintig tentoonstellingen per jaar biedt de Kunsthal een dynamische en altijd verrassende programmering. De Kunsthal transformeert voortdurend en biedt met continu wisselende tentoonstellingen crossovers tussen verschillende (kunst)disciplines. Van moderne meesters en hedendaagse kunst tot vergeten culturen, fotografie, mode en design. Met haar tentoonstellingsprogramma heeft de Kunsthal een landelijke uitstraling en internationale allure.
De Kunsthal is géén museum en wil dat ook niet zijn. Door het ontbreken van een eigen collectie benut de Kunsthal haar vrijheid volledig. In die vrijheid ligt haar kracht. De Kunsthal toont drie kernwaarden in één gebouw: kunst, cultuur en maatschappij, in tentoonstellingen gelijktijdig gecombineerd en afwisselend gebracht in hoge omloopsnelheid, uitgevoerd door een klein en efficiënt team. Daarin onderscheidt zij zich van andere instellingen in de museale sector.
Laagdrempelig, toonaangevend en altijd verrassend
De Kunsthal maakt kunst en cultuur toegankelijk voor een breed publiek. Haar programma richt zich op de meest uiteenlopende doelgroepen tussen drie en tachtig jaar. De Kunsthal is een ‘toverdoos’ waar ruimte is voor nieuwe ideeën en andere vormen van presenteren. Met activiteiten voor jong en oud, aandacht voor talentontwikkeling en samenwerkingen met Rotterdamse en (inter)nationale partners biedt de Kunsthal een podium voor iedereen.
Het inhoudelijke programma van 2014 is exemplarisch voor onze missie: het vervullen van een voortrekkersrol in de museale sector door het genereren van meer nieuw publiek; door het aanbieden van een divers tentoonstellingsprogramma met aansluitend een aantrekkelijke randprogrammering en ruimte voor publieksparticipatie.
Toonbeeld van vernieuwing en internationaal netwerk
De Kunsthal is het toonbeeld van vernieuwing, zowel op het gebied van tentoonstellingen, presentaties en betrokkenheid van bezoekers als op het gebied van cultureel ondernemerschap. Voor grote tentoonstellingen werkt de Kunsthal nauw samen met gerenommeerde internationale instellingen, zoals in 2013 met modekoning Jean Paul Gaultier en Musée des Beaux Arts in Montréal, in 2014 met het Vitra Design Museum in Weil am Rhein en Barbican Centre Londen, en voor 2015 met de Keith Haring Foundation in New York en de Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung in München.
Het merk Kunsthal
De Kunsthal Rotterdam is de eerste kunsthal in Nederland en behoort tot de twintig sterkste museummerken van Nederland, volgens de analyse van het Cultuursector Merkenonderzoek Nederland. Door haar brede programmering en bekendheid zet de Kunsthal de stad Rotterdam op de kaart. In de museale sector is al enige tijd sprake van het fenomeen ‘verkunsthallen’. Nieuwe initiatieven noemen zich ‘kunsthal’ en steeds meer musea programmeren, in navolging van de Kunsthal, populaire of thematische onderwerpen - los van de collectie - met als doel een breder publiek te trekken.
Kunsthal als toverdoos
Het logo van de Kunsthal, ontworpen door designbureau Teldesign, is gebaseerd op het stempel dat bij transportkisten de bovenkant aangeeft. Een toepasselijk teken dat - geplaatst op de toren van de Kunsthal - het gebouw transformeert in een grote transportkist. Er zijn steeds meerdere collecties tegelijk te zien, waarvan een aantal dit gebouw ‘tijdelijk’ aandoet gedurende een reis door Europa of de wereld. Transportkisten komen continu binnen om later weer te vertrekken waardoor de Kunsthal fungeert als een toverdoos waar altijd nieuwe tentoonstellingen te zien zijn.
Lees minder