Kunsthal Rotterdam

Jaarverslag 2014

  • Kunsthal Rotterdam
  • Programma & Publiek
  • Kunsthal & ondernemen
  • Kunsthal & samenwerken
  • Educatie & Talentontwikkeling
  • Marketing Facts & Figures
  • Kunsthal Rotterdam
  • Programma & Publiek
  • Kunsthal & ondernemen
  • Kunsthal & samenwerken
  • Educatie & Talentontwikkeling
  • Marketing Facts & Figures
  • Home
  • Marketing Facts & Figures
  • Marketing & Media
  • Contact
  • Print pagina

Marketing & Media

Door de grote diversiteit aan tentoonstellingen in de afgelopen tweeëntwintig jaar heeft de Kunsthal veel expertise opgebouwd in het overbrengen van haar programma aan een breed publiek. De Kunsthal beschikt over een uitgebreid relatienetwerk van perscontacten en publieksgroepen. De inhoudelijke kwaliteit van een tentoonstelling is leidend in de marketingstrategie. Unieke collecties, bruiklenen van topstukken en bijzondere reizende tentoonstellingen zijn van groot belang om een breed publiek aan te trekken. Ook samenwerkingsverbanden met diverse partners om een tentoonstelling sterker te positioneren en nieuwe mogelijkheden te benutten speelt een belangrijke rol bij de marketing van een hoofdtentoonstelling.

Mediapartners

In 2014 is de Kunsthal veelvuldig in uiteenlopende regionale, nationale en internationale media geweest. Van media op het gebied van duurzaamheid en energie tot de meest bekeken tv programma’s op de landelijke en buitenlandse zenders. Het jaar start met diverse interviews waarin de directeur de renovatie, de heropening en de toekomstplannen van de Kunsthal ontvouwt. Lees hier het interview in FD Persoonlijk, gepubliceerd op zaterdag 1 februari 2014.

Parallel daaraan is in samenwerking met de consortiumpartners gewerkt aan een intensieve benadering van media en pers op het gebied van architectuur, duurzaamheid en energie. Verschillende mediapartners zijn bij Kunsthaltentoonstellingen betrokken geweest voor speciale bijlages, zoals de Trouwbijlage over de Tweede Wereldoorlog-tentoonstelling en Metro Mode Man die volledig is gewijd aan James Bond. Nieuw is de samenwerking met online mediapartner GANDA, die als creative online agency de Bondcampagne op social media ondersteunt.

In 2014 zijn bij 'S.H.O.E.S.' en 'Designing 007' korte en aantrekkelijke trailers geproduceerd om extra aandacht te genereren voor deze tentoonstellingen en ticketverkoop te bevorderen.

Free publicity

Bij de heropening spreekt de architectuurpers lovend over de renovatie en publieksvriendelijke aanpassingen met behoud van het karakter en oorspronkelijke ontwerp van het gebouw in ‘De Kunsthal verbeterd, maar toch als vanouds’ (Archined, 2 feb 2014) en ‘De Kunsthal werkt weer’ van Harm Tilman (De Architect, maart 2014).

De opening door Koning Willem-Alexander van de tentoonstelling ‘De Tweede Wereldoorlog in 100 voorwerpen’ én de primeur van de vondst van de knikkers van Anne Frank brengen enorm veel media-aandacht teweeg. Buitenlandse media zoals CNN, France 2 en Weltspiegel haken aan evenals het Jeugd- en 20 uur Journaal, Een vandaag en Hart van Nederland.

Ook voor de MaakMee S.H.O.E.S. tentoonstelling is de media-aandacht groot, met een reportage door Eenvandaag, curator Inge Specht van Museum Waalwijk bij omroep MAX, een prachtige spread in Beaux Arts Magazine en veel reviews in lifestyle- en modebladen.

artikelen over S.H.O.E.S.

De Steinertentoonstelling krijgt verdiepende aandacht in onder meer NRC Handelsblad, Museumtijdschrift, Opium TV en Koffietijd. Door artikelen in specifieke media zoals Antroposofie, Architectenweb, De Verdieping, Smaakmakend en Odin Magazine zijn de doelgroepen van deze tentoonstelling direct bereikt.

Lees verder

‘Designing 007: Fifty Years of Bond Style’ trekt zoals verwacht een flink mediacircus en de drie Bondacteurs zorgen voor goede foto's in de pers. Op vrijdag 10 oktober besteden vijf tv programma's (waarvan vier landelijk) tegelijkertijd aandacht aan de preview. James Bond haalt driemaal het Journaal (18 en 20 uur, en Jeugdjournaal) met als unicum de in smoking geklede presentator Rik van de Westelaken. Jeroen Krabbé schuift aan tafel bij Humberto Tan bij RTL Late Night. Ook Eenvandaag, Shownieuws en RTV Rijnmond komen met een item over James Bond. De opening op zaterdag 11 oktober is gecoverd met talloze printuitingen waaronder de James Bond bijlage bij mediapartner Metro, AD Magazine, een spread in de Telegraaf en de coverstory van FD Persoonlijk.

artikelen over Designing 007 in de Kunsthal

Tijdens de looptijd van de ‘Designing 007’ tentoonstelling omarmen veel BN’ers deze bijzondere tentoonstelling. Strafpleiter Inez Weski brengt voor het programma Koffietijd enthousiast verslag uit evenals Bondfan Tijl Beckand voor Kunstuur. Zelfs ‘Ipie’ van het cabaretesk televisieprogramma Koefnoen brengt op hilarische wijze een bezoek aan de tentoonstelling.

Ook de kleinere tentoonstellingen waaronder de tentoonstellingen van Galerie VIVID, Paul Breuker en Martijn van de Griendt brengen verrassend veel pers op de been. In totaal is de Kunsthal in 2014 in de (print)media aanwezig met een mediawaarde van circa 7 miljoen.

Lees minder
  • Marketing & Media
  • Kunsthal online
 
  • De Kunsthal in 2014
  • Een eigenzinnig instituut in Nederland
  • Het gebouw
  • Facts & Figures 2014
  • Organisatie
  • Contact
  • Flexibel en contrastrijk
  • Tentoonstellingen 2014
  • Events en nieuw publiek
  • Publieksparticipatie
  • Kunsthal bezoekers
  • Kunsthal Light
  • Kunsthal & de stad
  • Cultureel ondernemerschap
  • Kunsthal Membership
  • Word ook partner
  • Educatie & talentontwikkeling
  • Marketing & media
  • De kracht van samenwerken
  • Colofon

  .

jaarverslag 3013

  • Like ons op Facebook
  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Instagram