Kunsthal Rotterdam

Jaarverslag 2014

  • Kunsthal Rotterdam
  • Programma & Publiek
  • Kunsthal & ondernemen
  • Kunsthal & samenwerken
  • Educatie & Talentontwikkeling
  • Marketing Facts & Figures
  • Kunsthal Rotterdam
  • Programma & Publiek
  • Kunsthal & ondernemen
  • Kunsthal & samenwerken
  • Educatie & Talentontwikkeling
  • Marketing Facts & Figures
  • Home
  • Kunsthal & samenwerken
  • Kunsthal & de stad
  • Contact
  • Print pagina

Kunsthal & de stad

De Kunsthal heeft geen eigen collectie en bestaat door samen te werken: internationaal, nationaal, regionaal en lokaal, met een mix van instellingen, musea, kunstenaars, stichtingen en bedrijven. Daarnaast legt de Kunsthal nog meer nadruk op een jaarlijks terugkerende samenwerking rond één tentoonstelling, die qua thema appelleert aan een breed (en nieuw) publiek, zich uitstekend leent voor optimale zichtbaarheid en aanknopingspunten biedt in de stad.

Citydressing A Touch of Gold - Delftse Poort

Levendige Binnenstad: A touch of Gold in Rotterdam

Met ‘A touch of Gold’ is de binnenstad in stijl ‘aangekleed’ voor de komst van James Bond naar Rotterdam. In samenwerking met Studio Vollaerszwart en dankzij bijdragen van samenwerkende partners zijn onder andere de Delftse Poort, Mainport Hotel, het winkelgebied van Ondernemersvereniging Nieuwe Binnenweg en diverse iconische gebouwen zoals de Euromast, Pathé en Erasmus MC met een gouden accent gemarkeerd.

Een andere belangrijke samenwerking in de stad is met Kunsthalambassadeur Nationale-Nederlanden. Door de satellietpresentatie in het NN DE Café bij Rotterdam Centraal Station van de originele Citroën 2CV uit de film ‘For Your Eyes Only’ (1981) inclusief filmstill komen bezoekers direct bij aankomst al in aanraking met één van de objecten uit de filmgeschiedenis van James Bond.

Vanaf 6 oktober wijdt de Bijenkorf Rotterdam een prachtige etalage aan de Bondtentoonstelling als eyecatcher voor het winkelende publiek en ook NRC Café in de Witte de Withstraat wijdt drie maanden lang een wand aan James Bond.

James Bond etalage Bijenkorf tijdens Designing 007

Bij de Nieuwe Binnenweg dingen meer dan vijftig betrokken winkeliers mee naar een prijs voor de meest originele Bond etalage, die medio december is uitgereikt aan kledingzaak Knetter. 

Rotterdamse arrangementen

Het behaalde succes van deze tentoonstelling is te danken aan de talrijke initiatieven én aan het enthousiasme van het publiek. De buzz ontstaat al door de trailer ‘Exclusive to Rotterdam - James Bond is coming!’ die wijd verspreid is en in 2014 ruim 23.000 views oplevert. Op social media doet de geheim agent het ook goed; foto’s van bezoekers op de selfie stip met Sean Connery en zijn Aston Martin DB5 komen veelvuldig voorbij. Tot en met begin februari 2015 brengt de tentoonstelling 160.000 bezoekers op de been en de media-aandacht rondom de opening is overweldigend. Hotelpartner Mainport heeft veel arrangementen verkocht, en ook andere Rotterdamse hotels zoals Inntel Hotel, Hotel New York, Hostel ROOM en Bilderberg Parkhotel zijn met speciale arrangementen aangehaakt. Lantaren/Venster en filmmuseum EYE Amsterdam hebben op 19 december een James Bond filmmarathon/quiz georganiseerd die op beide locaties goed bezocht werd.

Lees verder

Economische spin off

De economische spin-off dankzij dynamische culturele instellingen zoals de Kunsthal waar de stad Rotterdam van profiteert, mag niet onderschat worden. Uit eigen publieksonderzoek blijkt dat 68% van de bezoekers van buiten regio Rotterdam komt. Dit werd bevestigd door het partnerschap tussen de Kunsthal en Mainport Hotel. Binnen drie maanden zijn vierhonderd extra overnachtingen bij het hotel geboekt door dagrecreanten, een ongekend hoog aantal, aldus het hotelmanagement. Daarnaast geeft 63% van het Kunsthalpubliek aan hun bezoek te combineren met winkelen en horeca in Rotterdam. In het najaar gaf tevens 28% van de ondervraagde bezoekers aan ook de Markthal te bezoeken. De uitgaven in de stad per Kunsthalbezoeker is gemiddeld 25 euro. Een eenvoudige rekensom laat zien dat de Bondbezoekers in drie maanden tijd al ruim € 1 miljoen besteed hebben in Rotterdam.

Op jaarbasis rekening houdend met het volledige tentoonstellingsprogramma kan de bestedingsimpuls in de stad oplopen tot meer dan 4 miljoen. Kortom, horeca, hotels en winkels profiteren, in de ‘slipstream’ van de populaire Kunsthal, mee van het succes van het tentoonstellingsprogramma.

Daarnaast verschaft de Kunsthal werk aan tientallen Rotterdamse ZZP-ers en bedrijven vanwege het tentoonstellingsprogramma, inrichting en vormgeving van tentoonstellingen en op het gebied van marketing.

Winkeliers Nieuwe Binnenweg krijgen A Touch of Gold

Wederzijdse versterking tussen de detailhandel en de Kunsthal gebeurt op regelmatige basis zoals de samenwerking met de ondernemersvereniging van de Nieuwe Binnenweg in het kader van de tentoonstellingen ‘S.H.O.E.S.’ en ‘Designing 007’.

Lees minder
  • Kunsthal & de stad
  • De kracht van samenwerken
 
  • De Kunsthal in 2014
  • Een eigenzinnig instituut in Nederland
  • Het gebouw
  • Facts & Figures 2014
  • Organisatie
  • Contact
  • Flexibel en contrastrijk
  • Tentoonstellingen 2014
  • Events en nieuw publiek
  • Publieksparticipatie
  • Kunsthal bezoekers
  • Kunsthal Light
  • Kunsthal & de stad
  • Cultureel ondernemerschap
  • Kunsthal Membership
  • Word ook partner
  • Educatie & talentontwikkeling
  • Marketing & media
  • De kracht van samenwerken
  • Colofon

  .

jaarverslag 3013

  • Like ons op Facebook
  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Instagram